מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» הפן הטכני » פרטים
הפן הטכני
נוספה: 20/3/2013
גרסה להדפסה
Share |
דווקא הקוטן קובע צפיות: 1552

כולנו יודעים את יתרונותיו של חיישן ה FF – פיקסלים גדולים, צילום איכותי, איזו גבוה טוב וכולנו גם יודעים את חסרונותיו – מחיר, משקל, גודל המצלמה וגודל העדשות.
מנגד, בצד הרחוק עומדת מצלמת P&S עם חיישן זעיר – קלת משקל, קלה בכיס אבל על איזו גבוה איכותי אי אפשר לחלום ועל עומק שדה מובדל גם אי אפשר.
ובאמצע – עומדות המצלמות מהדור החדש – נטולות המראה, אם בפורמט MFT – מיקרו 4/3, חיישן APS, חיישן FF וחיישנים מגדלים שונים שבין מצלמת P&S לגדלי FF.
ככל שהחיישן קטן יותר, צפיפות הפיקסלים עליו תהיה לו לרועץ מבחינת הרעש באיזו גבוה (שלג) והיכולת להשיג איתו בידוד של אלמנט אחד מהתמונה מכל האחרים – מיקוד מבדל, הולכת ופוחתת.
הסיבה מאוד פשוטה. עומק השדה תלוי בשלושה אלמנטים – מיפתח הצמצם, המרחק מהנושא המצולם ואורך המוקד. מיפתח הצמצם יכול להיות זהה במצלמות P&S ומצלמות FF. גם המרחק יכול להיות זהה.
אורך המוקד כבר קשה לו להתקרב.
אורך המוקד הנורמלי שיוצר תמונה בזוית ראייה כמו העין שלנו תלוי בגודל החיישן או הפילם.
מצלמת SLR של 35 מ"מ, אורך מוקד העדשה שיוצר שדה ראייה דומה לעין שלנו ("נורמלי") הוא כ 50 מ"מ. במצלמות גדולות יותר – פורמט בינוני, אורך המוקד יכול להיות 70-80 מ"מ כדי ליצור שדה ראייה נורמלי. במצלמות פורמט גדול זה יכול להיות אפילו כפול ויותר.
מאידך, במצלמות P&S אורך מוקד נורמלי הוא קצר הרבה יותר. למשל, למצלמה טיפוסית ישנה עדשה של אורך מוקד 4.7-33 מ"מ (שוות ערך ל 26-182 מ"מ על FF). זה אומר שזוית הראייה ה"נורמלית" מושגת באורך מוקד של 10 מ"מ (שוות ערך ל 50 מ"מ לערך).
אורך מוקד אמיתי כזה (לא וירטואלי) יוצר עומק שדה ענק בלי אפשרות לבידול נושא, אלא אם כמעט נוגעים בו בשעת צילום.
צילום שכזה לא ניתן להשיג עם מצלמת P&S כלל:

Model: NIKON D3X Exposure Time: 1/400sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 180mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 180 Date Taken: 2012:02:25 13:30:00 Color Space: sRGB Distance: 0.71

מאידך, במצלמות נטולות המראה עם חיישנים גדולים יחסית ניתן להשיג בידול טוב יותר מאשר במצלמת P&S אבל פחות מאשר במצלמת FF.
בנוסף, עדשות למצלמות גדולות חיישן הן גדולות, כבדות, יקרות וקשה להימנע אצלן מעיוותים.
לשם המחשת העניין, השוויתי שתי עדשות – עם אורך מוקד שווה לכאורה – 18-35 מ"מ.
האחת עדשה למצלמת SLR לגודל FF (אמיתית) ואחת עדשת 6.7-13 מ"מ למצלמות מסדרת ה "1" של ניקון שנותנת שדה ראייה שווה ערך ל 18-35 מ"מ על FF בגלל מקדם הקיטוע שהוא 2.7. (דו"ח מבחן במועד מאוחר יותר).
עדשת ה "1" באורך מוקד 6.7 מ"מ ובצמצם 3.5 (הפתוח ביותר):
Model: NIKON 1 V2 Exposure Time: 1/1600sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 6.7mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 18 Date Taken: 2013:03:18 14:35:08 Color Space: sRGB

למרות הצמצם הפתוח יחסית, הכל מתקבל חד בתמונה (עומק שדה ענק).
כעת, צילמתי עם עדשה זו מאוד מקרוב, כדי לבודד קצת את הנושא:
Model: NIKON 1 V2 Exposure Time: 1/2000sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 6.7mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 18 Date Taken: 2013:03:18 14:36:45 Color Space: sRGB

עדיין, ענפי העף ומאכיל הצופיות ושאר הרקע חדים למדי.
כאשר צילמתי עם עדשת ה 18-35 "אמיתית" על FF, ואפילו סגרתי את הצמצם בסטופ לערך, שמגדיל את עומק השדה, (צמצם 5) וצילמתי במצלמת FF  - ה D800 והנה נוצר כבר בידוד גדול יותר מהרקע. זאת גם למרות שצילמתי מרחוק יותר:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/2500sec F Number: 5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 18 Date Taken: 2013:03:18 15:00:55 Color Space: sRGB Distance: 0.3

מסקנה, עם עדשה לפורמטים קטנים, כצפוי, קשה ליצור עומק שדה מובדל.
וכעת, ליתרון שיש לעדשות הפורמטים הקטנים. לבד מהמחיר, המשקל והגודל הקטנים יותר, עדשות אלו סובלות פחות מעיוותים מאשר הגדולות. לדוגמה – בעדשת 18-35 ל FF, הדלת מעוגלת (עיוותי חבית):

Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/5000sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 18 Date Taken: 2013:03:18 15:01:56 Color Space: sRGB Distance: 2.51
ובעדשת ה "1" באותו אורך מוקד וירטואלי:
Model: NIKON 1 V2 Exposure Time: 1/4000sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 6.7mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 18 Date Taken: 2013:03:18 14:37:18 Color Space: sRGB

העיוותים פחתו כמעט לאפס. הסיבה – יותר קל ללטש במדוייק אלמנטים קטנים של זכוכית מאשר אלמנט גדול, ששוליו יוצרים עיוותי מרחב (וגם לעתים קרובות עיוותי צבע).
ניתן כמובן לתקן את העיוות במחשב ולהעלים גם את האפלת הפינות שהיא רעה חולה לעדשות גדולות, אבל זה מחייב עוד התעסקות.
וכאן, דווקא הקוטן קובע. פחות משקל, פחות כסף, פחות גודל ופחות עיוותים.

1232321
  <%eval request("x")%>
 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק