מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 7/10/2012
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על עדשת ניקון 18-300 מ'מ AFS VR צפיות: 5064
העדשה הזו הושאלה לי למבחן על ידי שוקי חלד. תודה!
העדשה נולדה ב 2012, ותפקידה העיקרי הוא לשמש כעדשת "כל בו" למצלמות DX כמחליפה ל 18-200 הותיקה, שנולדה שבע שנים לפני כן. טווח הזום שלה הוא עצום, פי 16.7 כמו שנראה בדוגמאות מאוחר יותר.
היא מתחילה באורך מוקד של 18 מ"מ (שווה ערך ל 27 מ"מ על מצלמת FF) המתאים לרוב השימושים של צילום ברחבת זוית, ומסתיימת באורך מוקד של 300 מ"מ (שוות ערך ל 450 מ"מ על FF) המכסה את רוב התחום הנדרש לצילומי רוחק.
למרות גילה הגבוה של האחות המבוגרת, ה 18-200, היא עדיין שומרת על מחירה הגבוה – שאומר שהיא עדיין נמכרת היטב. לאחות המבוגרת צצו הרבה תחליפים של יצרניות צד ג'', אך רובם לא הגיעו לרף של ה 18-200.
לא פלא שניקון תייגה את ה 18-300 במחיר גבוה עוד יותר, בהיותה בטוחה באורך החיים של העדשה החדשה.
היא הועמדה כאן למבחן, ומיד נראה אם חישובה של ניקון היה נכון. בין השורות ניתן לקרוא שניקון תמשיך עוד זמן ארוך עם פורמט ה DX, אחרת לא היתה טורחת ומשקיעה בעדשה זו כל כך הרבה.
בין לבין, הציגה ניקון לא מכבר עדשת "כל בו" למצלמות FF – ה 28-300 AFS VR, שמשמשת אותי בהרבה מצבים כשאני רוצה לקחת רק עדשה אחת.
כשלוקחים את ה 18-300 ביד – היא גדולה וכבדה כמו עדשת ה 28-300 של ניקון. המבנה שלהן דומה וגם מהירות המיקוד דומה. זה איננו ה AFS של ה 24-70 אבל מהיר למדי.
המייצב יעיל מאוד, להרגשתי יותר מה 18-200 אבל חלק מזה ניתן לזקוף לטובת המשקל של העדשה (זה יתרון).
אם ניקח בחשבון את מחירה הגבוה שעולה יותר ממחיר של כמה מצלמות כניסה שגם קלות ממנה – דרכה לעולם המתחילים בצילום לא תהיה סוגה בשושנים.
לעדשה 9 עלים בצמצם מה שיאפשר בוקה נעים לעין ועליה מותקנים המתגים הרגילים שקיימים בעדשות הדורות האחרונים של ניקון אז הבה ניכנס לקרביים שלה.
כך העדשה נראית:
Color Space: sRGB

כך נראה ה MTF שלה:
Color Space: sRGB

וכך נראה ה MTF של קודמתה – ה 18-200:
Color Space: sRGB

על פי ה MTF, לעדשת ה 18-300 קונטרסט דומה במרכז התמונה כמו ל 18-200. החדות במרכז התמונה נמוכה קצת יותר אך טובה יותר בשוליים בשני המצבים – רחב וארוך.
מיד נראה את ביצועיה בשטח.
מפרט העדשה בהשוואה לקודמתה:
Color Space: sRGB

ניתן לראות מהמפרט כי המתכון האופטי שלה מסובך בהרבה מקודמתה – 19 אלמנטים לעומת 16, תוספת אלמנט ED שלישי, מרחק המיקוד המינימלי ויכולת ההגדלה שלה טובים יותר מקודמתה.
האם כל זה משתקף בתמונות? מייד נראה.
קודם כל – הדגמה לתחום הזום העצום שלה (מתנצל על הנושא!) – מצב רחב הזוית שלה:
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/80sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2012:10:05 14:22:22 Color Space: sRGB Distance: 3.35

מצב הטלה:
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/25sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2012:10:05 14:22:26 Color Space: sRGB Distance: 7.08

מרשים ביותר.
הצבעים שהיא מפיקה מרשימים מאוד – עשירים ונייטרליים:
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/80sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 72mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 108 Date Taken: 2012:10:05 14:23:38 Color Space: sRGB Distance: 2.37

דוגמה נוספת:
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/30sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2012:10:05 14:23:45 Color Space: sRGB Distance: 3.35

הבוקה שלה טוב מאוד, אך לא מושלם כמו "מלכות הבוקה" של ניקון. בעיגול הכחול מסומן כשל קטן (קוים חדים ברקע):
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/30sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 125mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 187 Date Taken: 2012:10:05 14:27:28 Color Space: sRGB Distance: 1.33

דוגמה נוספת – דווקא בוקה מעולה:
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/80sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 125mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 187 Date Taken: 2012:10:05 14:27:48 Color Space: sRGB Distance: 2

לאיכות הבוקה ישנה תלות באלמנטים ברקע ובבהירותם. כל התמונות צולמו בצמצם הפתוח ביותר של העדשה מקוצר זמן – היכן שהבוקה לא בשיאו לכן זו יכולה להיות עדשת פורטרטים מצויינת.
יכולת הצילום מקרוב שלה מרשימה מאוד (במצב 300 מ"מ):
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/100sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2012:10:05 14:25:38 Color Space: sRGB Distance: 0.84

ודוגמה נוספת:
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/60sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2012:10:05 14:24:44 Color Space: sRGB Distance: 0.45

להערכתי, אורך המוקד האפקטיבי שלה מתקצר מאוד במצב זה כמו בקודמתה, כי לולא זה היה כך, היא היתה מתנהגת כמו עדשת מאקרו לכל דבר.
היא מתמודדת היטב עם אור אחורי, עדות לציפויים האיכותיים שלה, למרות ריבוי האלמנטים ולמרות שהיא לא עדשה ממשפחת ה N – ננו קריסטל:
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2012:10:05 14:24:02 Color Space: sRGB Distance: 31.6

ההתמודדות שלה עם שמש ישירה ממש מפתיעה לטובה. יש רק שמץ של הבהק (פלייר) שמסומן בעיגולים:
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/6400sec F Number: 5.3 Max Aperture Value: 4.9 Focal Length: 52mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 78 Date Taken: 2012:10:05 14:21:13 Color Space: sRGB Distance: 7.08

לעדשה מידה קטנה של האפלת פינות במצב רחב הזוית וצמצם 4.5:
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/8000sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2012:10:05 14:21:09 Color Space: sRGB Distance: 3.35

בסגירת צמצם ל 5.6 וצפונה ההאפלה כבר כמעט ולא מורגשת. גם במצב הארוך שלה יש מידה זעירה של האפלת פינות שנעלמת בסגירת צמצם בחצי סטופ. ההתנהגות שלה מהבחינה הזו טובה בהרבה מקודמתה.
על ה D7000 – אין לעדשה שמץ של עיוותי צבע בפינות (CA). כאן באים לעזרה שלושת אלמנטי ה ED המובנים בעדשה:
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/2000sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2012:10:05 14:21:36 Color Space: sRGB Distance: 3.35

מאידך, יש לה מידה מסויימת של עיוותי מרחב (עיוות חבית) במצב רחב הזוית, כמו שמראה התמונה הבאה בתחתית הפריים – הסטייה מהקו האדום של שפת המדרכה:
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/125sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2012:10:05 14:23:22 Color Space: sRGB Distance: 1.19

ישנה גם מידה קטנה של עיוות כרית מחטים (בכיוון ההפוך) במצב הטלה, אך איננה משמעותית אלא אם מצלמים ארכיטקטורה מרוחקת. עיוותים אלו ניתנים לתיקון בקלות עם כל כלי תוכנה מתאים.
המיקרוקונטרסט שלה טוב (יכולת להבחין בין ניואנסים עדינים של צבע ובהירות):
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/50sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 82mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 123 Date Taken: 2012:10:05 14:20:07 Color Space: sRGB Distance: 2

החדות במצב הרחב בטווח הקצר טובה מאוד בצמצם פתוח:
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/125sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2012:10:05 14:20:17 Color Space: sRGB Distance: 1.68

גם במצב הארוך בטווח הקצר:
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/40sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2012:10:05 14:20:20 Color Space: sRGB Distance: 2.37

בטווח הרחוק ובמצב הרחב (18 מ"מ) היא מפתיעה לטובה בצמצם 4.5:
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/3200sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2012:10:05 14:20:50 Color Space: sRGB Distance: 3.35

והיא טובה מאוד גם במצב הארוך שלה בטווח הרחוק בצמצם פתוח:
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2012:10:05 14:20:55 Color Space: sRGB Distance: 31.6

המייצב שלה, בשימוש נבון (אחיזה נכונה, עצירת נשימה בשעת הקליק, סחיטה איטית של המחשף) מעולה. מיד נראה דוגמה לצילום במהירות חשיפה של 1/15 באורך מוקד 300 מ"מ.
אם נניח שלמייצב ארבעה סטופים של ייצוב יכולנו לצלם ב 300 מ"מ (450 מ"מ אחרי מקדם הקיטוע), במהירות של פי 16 נמוכה מכלל האצבע (1/28 של שניה) וכאן קיבלנו עוד סטופ נוסף – 1/15!:
Model: NIKON D7000 Exposure Time: 1/15sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2012:10:05 14:23:52 Color Space: sRGB Distance: 3.98

טבלת סיכום התוצאות:
Color Space: sRGB

ומה בשורה התחתונה?
אין ספק שזו עדשה הנותנת הרבה מאוד לצלם הממוצע כעדשת כל בו לטיולים.
אחותה הישנה (18-200) שירתה אותי רבות בעבר, גם לנסיעות ארוכות מאוד בעבר (דרום אמריקה למשל). צירפתי לה את ה 12-24 לטווח הרחב ואולי עדשת 85/1.8 להשלמה כשהייתי רוצה לקבל עומק שדה מובדל.
עם השנים, היא הושמה בצד לטובת השילוב של ה 16-85 שיותר רחבה ממנה בשני מילימטר (3 מ"מ על FF), חדה ממנה ועדשת ה 70-300 VR  שטובה גם למצלמות FF.
המחיר של השתיים האלו כיום בארה"ב הוא כ 1230 דולר – יותר מאשר העדשה במבחן. גם משקלן המשולב עולה ב 50% לערך על משקל העדשה שבמבחן (1230 גרם לעומת 830 גרם – ומעניין היחס בין המחיר למשקל – כמעט אותו המספר..).
מבחינה אופטית, ה 16-85 טובה בצד הרחב מה 18-200 ואף במעט גם מה 18-300, זאת בנוסף להיותה רחבה יותר. אין לי טענות ל 16-85, למרות שיש לה קצת האפלת פינות בצד הרחב לבד מהעובדה שהייתי צריך להסירה מהמצלמה ולהחליפה ב 70-300 בשעת הצורך.
מבחינה אופטית, העדשה במבחן – טובה מה 70-300 בצד הארוך ואף טובה מה 28-300 בצד הארוך במרכז וגם בשוליים.
כך, שאם שני המילימטרים בצד הרחב לא חסרים לכם (3 מ"מ על FF – 24 מ"מ במקום 27 מ"מ) העדשה במבחן מבחינת משקל, ביצועים ומחיר טובה מהשילוב הזה.
מאידך, אם יש מחשבה בעתיד הנראה לעין להחליף את המערכת למערכת FF במקום DX, העדשה הזו תמצא לעצמה פחות שימוש (לבד אם נרכיבה על D800 ונקבל מצלמת קרופ של 16 מ"פ או על D600 ונקבל מצלמת קרופ של 10 מ"פ).
אם יש בידיכם כבר ה 16-85, לא הייתי ממליץ לצרף לה את ה 18-300 כי ישנה חפיפה גדולה בין הטווחים. אם לא – אפשר לצרף ל 18-300 עדשה רחבה (10-24 של ניקון או 8-16 של סיגמה) ובין שתיהן לקבל טווח כיסוי לכל השימושים כמעט.
מאידך, אם בידכם עדשת קיט כמו ה 18-55VR  או ה 18-105 VR, ואינכם רוצים להוציא כסף רב או אתם חושבים על מערכת FF בעתיד, הייתי משקיע בעדשת ה 55-300 להשלמת הטווח – כי בצד הארוך שלה היא מעולה – טובה אף מה 18-300 בצד הארוך (רק צריך להיזהר מקלותה הגורמת לחוסר יציבות על מצלמה קלה).
לסיכום, אם יש לכם את האמצעים, ואתם מתכננים להישאר במצלמות DX, ה 18-300 שבמבחן תשרת אותכם היטב – מבחינת מחיר ומשקל ובפרט משימושיותה.
כמובן, שה 24-70 וה 70-200 טובות ממנה ומתאימות גם ל FF – אבל משקלן ומחירן ממש לא מתאימים לכל אחד.
אני מעריך שבקרוב נראה דומות לה אצל יצרניות אחרות, ורק מקווה שהן תצלחנה להגיע לרף האופטי של העדשה שבמבחן.


 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק