ערב בבריכה סודות של בוקר סימני חיים שיעור בוקר יום חלום
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» הפן הטכני » פרטים
הפן הטכני
נוספה: 24/9/2012
גרסה להדפסה
Share |
צילום טבע מוצלח...לשם שינוי צפיות: 2003
קורה שיוצאים עם חברים לצלם טבע, מצויידים במיטב הטכנולוגיה. מצלמות, חצובות, עדשות ארוכות ולפעמים – גם הרבה סבלנות.
אחרי שעות במסתור, על הגבעה, בתוך המים, ברביצה על הבטן או עמידת ידיים, חוזרים הביתה עייפים אך מאושרים. מרגישים כמו חזרנו מציד, עם תיק מלא שלל.
לכמה מאיתנו זה לא קרה?
לכמה מאיתנו לא ירד הלב לטייל בקרבי הבטן אחרי שהתבוננו חסרי סבלנות ביצירות שלנו במחשב?
איזו זוועה. רק 5% מתמונות חדות דיין, וגם הן לא של הלביאה המזנקת באויר, של הציפור הצבעונית שחלפה בדיוק על ראשנו או של השלדג הצולל כחץ מקשת לתוך במים.
95% מהתמונות האחרות לוקות בטשטושים "אמנותיים", אפילו "אמנותיים" מדי.
אנחנו נכנסים ללחץ – מה עושים? אנחנו מצלצלים לחברים שלנו שואלים בתמימות – "גם אתם קיבלתם כמה תמונות נהדרות?". התשובה המקובלת היא "בוודאי". התשובה המעצבנת ביותר היא – "כולן מעולות".
אבל האמת – רוב החברים שלכם קיבלו את אותה איכות כמוכם וכל אחד מסתיר את בושתו.
מדפדפים בירחוני צילום עם תמונות טבע – הטיגריס – כל שערה על השפם. אצלנו לא ברור אם זו שערה או צמה ירוקה...הנשר המעופף – רואים לו את הירוק בעין ואת השן התותבת. אצלנו – לא ברור אם זה נשר או בכלל סוס מעופף...
מפינו נפלטת קללה עסיסית והולכים לחפש את מי לכסח מעצבים...אחרי כל כך הרבה שעות בחוץ, לכלוך, בוץ, זיעה, יתושים, רעב – לקבל תמונות "אמנותיות"? ולקחנו משכנתא בשביל העדשה הארוכה שלנו...
האם הפעלנו בטעות את המייצב בעדשה כשהיתה על החצובה?
האם שכחנו להפעיל את המייצב כשצילמנו מהיד?
אולי בכלל העדשה תקולה? אולי בגלל הצמא רעדו הידיים?
אולי המצלמה הדפוקה הזו לא מאופסת מבחינת הפוקוס והיינו צריכים לשלוח אותה לשירות כבר מזמן?
אחרי שוך הכעס והתסכול – אנחנו מחליטים – נלך שוב לשם ונצלם שוב, הפעם כמו שצריך!
אחרי שעות במסתור, על הגבעה, בתוך המים, ברביצה על הבטן או עמידת ידיים, חוזרים הביתה עייפים אך מאושרים. מרגישים כמו חזרנו מציד, עם תיק מלא שלל.
ושוב חוזר התיסכול. הפעם 6% מהתמונות כבר טובות, וכמובן לא אלו שרצינו שתהיינה הכי חדות.
אז אנחנו שוקלים להחליף תחביב. ציור הוא תחביב מעולה. לגמרי אמנותי. אף אחד לא יתלונן שזה לא בפוקוס!
אבל אז מנקרת לנו המחשבה – השקענו ים של כסף בציוד הצילום, לא חבל? אולי ננסה שוב, הפעם באמת בזהירות?
אחרי שעות במסתור...
ושוב, אחוז ההצלחה נמוך בהרבה ממה שאנחנו רוצים.
מה עושים? מחליפים עדשה? מצלמה? ממירים את הדת? חוזרים בתשובה?
אז יש אור בקצה המנהרה. זה עובד - ויש אפשרות ריאלית שאחוז ההצלחה שלנו ינסוק מעלה מעלה.
אז מה עושים?
קודם צריך להבין מהי הסיבה לפספוסים ויש שתי סיבות עיקריות (וכמה משניות):
1. תזוזה של הצלם או מהירות צילום נמוכה מדי.
2. האיכות האופטית של העדשה
ואז עומדות בפנינו שתי אפשרויות:
1. לקנות את מיטב האופטיקה במחיר מטורף – עדשות ארוכות עם צמצם מרבי גדול שטובות גם בצמצם פתוח.
2. להתפשר על הצמצם עם עדשה טובה ולקבל קצת שלג בתמונה.
לפעמים, יש לנקוט בשני הצעדים גם יחד.
הקו המנחה הוא מאוד פשוט – שלג בתמונה מאיזו גבוה ניתן להסיר במידה רבה, תמונה מטושטשת אי אפשר בדרך כלל לתקן.
טעות מקובלת אצל צלמי טבע היא לחשב את המהירות הבטוחה לצילום מהיד כמו החישוב של צילום סטטי.
בכלל הבסיסי אומר שבדרך כלל, אפשר לצלם מהיד עם מידה גבוהה של הצלחה במהירות צילום שהיא 1 חלקי אורך המוקד. כלומר, עדשה של 300 מ"מ – נצלם איתה במהירות 1/300 של שניה לפחות (אני לא מכניס לחשבון מצלמות APS ששם יש להוסיף את מקדם הקיטוע).
הכלל הזה פשוט לא נכון בצילומי טבע מהירים. מנסיוני, גם עם מייצב, יש לצלם במהירות גבוהה פי 2 עד פי 3 – משהו כמו 1/800 או 1/1000 של שניה.
אם אנחנו רוצים לעשות פאנינג, אפשר לצלם במהירויות נמוכות יותר אבל זו רולטה רוסית. הסבירות לקבל צילום חד – אם לא מתכוננים ומתאמנים היטב לפני כן, היא קלושה. האפשרויות העומדות בפנינו:
1. קובעים מהירות תריס (S או TV) של 1/800 או 1/1000. אפשר לקבוע רמת איזו גבוהה – כמו 800 או 1600 ולתת למצלמה לשחק עם הצמצם של העדשה.
2. אפשר גם לצלם ידני לגמרי – לקבוע מראש מהירות תריס גבוהה, צמצם כרצוננו ולקבוע גם רמת איזו שמתאימה לתנאי התאורה. זה נכון כאשר אנחנו עובדים בתנאי תאורה קבועים למדי.
3. בתנאי תאורה משתנים – אפשר לקבוע מהירות תריס, גודל צמצם (שמתאים לקבלת תמונה אופטימלית מהעדשה) ולתת למצלמה לשחק עם רמת האיזו בתוך תחום נתון.
בהיותי בגלפגוס, השתמשתי בעיקר בשיטה 1 (עדיפות תריס, איזו קבוע ולתת למצלמה לשחק עם הצמצם). זו היתה השיטה שהניבה לי את המירב. ניסיתי גם שיטה 3, אבל חזרתי לשיטה 1.
המצלמות של ימינו מתמודדות היטב עם רמות איזו גבוהות, וצילמתי גם באיזו 1600 ואפילו כמה פעמים באיזו 3200.
בגלפגוס, איזו 800 הספיק לי לרוב השימושים כי הימים היו מוארים דיים (קו המשווה).
גיליתי גם שהטריק שימושי לצילומים של בעלי חיים שאינם מעופפים, והוא מפצה גם על רעידות היד ועל "שליפות" מהירות.
הנה כמה דוגמאות וקרופ 100% מהן.
בכולן קבעתי מהירות 1/1000 ואיזו 800. העדשה היתה ה 70-300 VR של ניקון. חדה וקלה דיה למטרותי.
הפריים המלא:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 14 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Shutter priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2010:11:23 08:18:30 Color Space: sRGB Distance: 11.9

קרופ 100%:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 14 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Shutter priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2010:11:23 08:18:30 Color Space: sRGB Distance: 11.9

פריגטה במעופה:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 14 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Shutter priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2010:11:23 08:12:07 Color Space: sRGB Distance: Infinity

קרופ:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 14 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Shutter priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2010:11:23 08:12:07 Color Space: sRGB Distance: Infinity

ושלוש תמונות סטטיות למחצה (הם זזו, התגרדו, נפנפו כנפיים אבל לא עפו):
מלא:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 10 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Shutter priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2010:11:23 08:16:06 Color Space: sRGB Distance: 11.9

קרופ:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 10 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Shutter priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2010:11:23 08:16:06 Color Space: sRGB Distance: 11.9

מלא:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 9 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Shutter priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2010:11:23 09:04:22 Color Space: sRGB Distance: 6.31

קרופ:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 9 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Shutter priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2010:11:23 09:04:22 Color Space: sRGB Distance: 6.31

מלא:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 10 Max Aperture Value: 4.6 Focal Length: 165mm Exposure Program: Shutter priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 165 Date Taken: 2010:11:23 08:38:33 Color Space: sRGB Distance: 3.98

קרופ:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 10 Max Aperture Value: 4.6 Focal Length: 165mm Exposure Program: Shutter priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 165 Date Taken: 2010:11:23 08:38:33 Color Space: sRGB Distance: 3.98

תעלו איזו – אין מה לפחד כיום, שלג קל לנקות – טשטוש לא. תקבעו מהירות תריס גבוהה ותחגגו!


 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק