ערב בבריכה סודות של בוקר סימני חיים שיעור בוקר יום חלום
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» הפן הטכני » פרטים
הפן הטכני
נוספה: 6/4/2011
גרסה להדפסה
Share |
על שלגים ורעשים צפיות: 2448
כולנו נתקלים בכל מיני דוחות מבחן הבודקים ומשווים רעש (שלג) ממצלמות שונות בכל מיני רמות איזו.
קל להיות מוטעה מהמבחנים האלו, לא רק זאת – אלא נוצר בלבול בעיני הקורא והוא איננו יודע כיצד לפרש את התוצאות.
הכיצד שיטת מדידה אחת טוענת שמצלמה X מייצרת פחות "שלג" ממצלמה Y בתנאי איזו זהים ודו"ח אחר מספר בדיוק להיפך?
כאן נכנסים נפתולי נפשו של הבודק.
גם אם ניקח מצלמה מסויימת, נצלם בה ב RAW ונעבד את התמונה או נצלם בה ב JPEG ונעבד את התמונה – התוצאות לא תהיינה זהות.
החיישן מפיק בשני המקרים את אותה רמת רעש, אך התוצאה הסופית נראית אחרת – כתלות בעיבוד.
אם נוסיף חטא על פשע – יצרני המצלמות נותנים לנו לבחור במצב JPEG את מידת ניקוי השלג האוטומטית שהם מפעילים על הקבצים. הם רק שוכחים לספר לנו שהם מצידם עושים אותו הדבר, בלי לומר לנו דבר.
למשל, הכיצד מקבלים באופן ויזואלי ב D300 למשל, רמות שלג נמוכות (ב JPEG ) באיזו 800 יותר מאשר יש באיזו 400? וזאת כמובן כשאנחנו לא משנים דבר...
היצרן במקרה הזה מכניס מערכת ניקוי משלו.
אנחנו רואים מצלמות שכבר באיזו נמוך רמות השלג הוויזואלי גבוהות יותר מדי, כאשר מגדילים את התמונה ל 100% על המסך, ומצלמות אחרות מפיקות תמונות נקיות לעין באיזו גבוה – ישר מהמצלמה, הכיצד?
הכל תלוי בעיבוד שהתמונה עוברת עד שמגיעה לעינינו על המסך ובאיכות החיישן.
אז מה אכפת לנו שיהיה עיבוד והתמונות תיראנה נקיות משלג?
אז כידוע לנו, לכל דבר בחיים יש מחיר. תעלו איזו, יהיה יותר שלג אז תנקו אותו ויעופו לכם פרטים מהתמונה...
כאן נכנסים לתמונה DXO LABS שמשווים חיישנים בפרמטרים שונים.
עם ההשוואה הזו נהיה יותר קרובים לאמת ודעתי הם הכי אמינים במדידות שלהם.
הבה נראה דוגמה שנלקחת מהאתר של DXO MARK:
http://front1.dxomark.com/index.php/Camera-Sensor/Compare/Compare-sensors/(appareil1)/680%7C0/(appareil2)/440%7C0/(appareil3)/441%7C0/(onglet)/0/(brand)/Nikon/(brand2)/Nikon/(brand3)/Nikon
בדוגמה הזו המובאת כאן והמשווה שלוש מצלמות של ניקון – D300, D700 ו D7000 נוכל ללמוד כמה דברים.

נראה שהציון הכללי של החיישן של ה D700 וה D7000 זהה = 80. ציון החיישן של ה D300 נמוך יותר = 67.
הציון מורכב מכמה שקלולים, ומה שרלבנטי למאמר הנוכחי הוא רמת האיזו המרבית המתאימה לצילומי ספורט אפלוליים.
ב D700 המספר הוא 2303, ב D300 הוא 679  וב D7000 הוא 1167.
מה זה אומר?
הסוד הגדול הוא לא רמת השלג בלבד, אלא יחס האות לרעש. כמה אות יש בתמונה וכמה רעש יש.
ככל שרמת האיזו עולה, יש יותר רעש שמסווה את האות.
DXO בחרו במדד הגיוני של 30 דציבל (זהו מדד יחסי). זה אומר, שמספר הנמוך מזה יגרום לאיבוד פרטים ויזואליים גדול יותר, ומספר גבוה יותר אומר שיותר פרטים יישמרו.
אם כן, יחס האות לרעש ב D700 באיזו 2303 שווה ליחס האות לרעש של ה D300 באיזו 679  או למה שקורה ב D7000 באיזו 1167.
ומעשית מה זה אומר?
זה אומר שיש הבדל של סטופ אחד בערך בין ה D700 ל D7000 (לרעת האחרונה) ושני סטופים בערך לרעת ה D300.
הכיצד? הרי ה D7000 היא בת 16 מ"פ (חיישן צפוף יותר) מאשר ה D300 בת ה 12 מ"פ?
כאן נכנס למשחק ההבדל בין החיישנים, המבנה שלהם ומערכת העיבוד הראשונית הבנויה סביב החיישן – שטובה יותר ב D7000.
זה אומר שאם נצלם באיזו קבוע, כמות הפרטים בתמונה מה D700  תהיה גדולה מזו שב 7000 ברמות האיזו הגבוליות וגדולה בהרבה מה D300. היחס הוא ליניארי כמעט לכל טווח האיזו. 
תמיד נוכל להפעיל מערכת ניקוי אגרסיבית יותר אבל אז נשפוך את התינוק עם המים.
יש כמובן פרמטרים נוספים הנכנסים לשקלול – כמו הטווח הדינמי (לצילומי נופים) או איכות הגוונים בצילומי פורטרט.
אבל הואיל ובשלג עסקינן, נישאר שם בדיון הנוכחי.
יוצאת דופן היא ה D3x בת ה 24 מ"פ שמחזיקה בכתר של בעלת החיישן הטוב ביותר כבר כשנתיים ומחצה. שם, למרות צפיפות הפיקסלים הכפולה מה D700 (דומה לצפיפות במצלמות ה APS) האיכות המתקבלת מהחיישן לא תאומן. תוכלו להציב אותה בטבלה בלינק ולראות בעצמכם.
זה אומר שאנחנו צריכים להכיר את המצלמה שלנו ואת גבולותיה ולדעת על מה אנחנו מתפשרים בכל רמת איזו שאנו משתמשים בה. אין ארוחות חינם.


 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק