ערב בבריכה סודות של בוקר סימני חיים שיעור בוקר יום חלום
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» הפן הטכני » פרטים
הפן הטכני
נוספה: 18/2/2011
גרסה להדפסה
Share |
הסוד של ניקון צפיות: 4669
 
במהלך הנסיעה האחרונה החלטתי לשנות ממנהגי הרגיל בבחירת העדשות אותן אקח איתי לנסיעה.
לנסיעות לחו"ל אני בדרך משתדל לקחת תיק קל בגלל בעיות גב מציקות.
התיק הקל כולל לאחרונה עדשת 24-120 /4 מ"מ, עדשה רחבה (16-35 או 15-30 של סיגמה) ועדשה ארוכה שהיא ה 70-300 VR – סוס העבודה הוותיק.
עדשת הטלה הזו עובדת יופי על מצלמת ה FF שלי – ה D700, והביאה לי הרבה נחת בעבר.
הפעם החלטתי לשנות. במקום ה 70-300 הקלה לקחתי את ה 70-200 /2.8 השוקלת כפליים ממנה וצירפתי לה מכפל X1.7, כך שבקצה הטווח אורך המוקד מגיע ל 340 מ"מ.
אין ספק שהחיבור הזה קצת יותר איכותי, ומהירות המיקוד מהירה יותר - בפרט אם לא משתמשים במכפל.
צמצם ה 2.8 כבר מאוד שימושי בעדשה זו.
עוד שינוי שעשיתי – ועליו נסוב הסיפור הוא בחירה אחרת בעדשה רחבה.
השיקול שלי היה פשוט – 24-120 רחבה דייה לרוב השימושים הרגילים, אז במקום לקחת את ה 16-35 VR להשלמת הצד הרחב – לקחתי עדשת עין דג – עם האימרה – "אם כבר רחב – שיהיה רחב אמיתי".
העדשה שלקחתי היתה ה 15 מ"מ /2.8 של סיגמה – עדשת עין דג דיאגונלית המתאימה ל FF. משקלה הקליל הכריע את הכף לטובתה מול ה 16 מ"מ עין הדג של ניקון ואיכותה האופטית איננה נופלת מעדשת הניקון, למרות שמבחינת המבנה והחוסן – אין מה להשוות.
די מהר גילית את הטעות המרה.
עין דג זה יופי, אבל זה צריך להיות בנוסף לעדשה רחבה – כי לא לכל מקום מתאימה עין הדג.
נכון שהאפקטים מאוד מרשימים, אבל הצורך לתקן את העיוות בכל תמונה ותמונה הוא די מטרד כשחוזרים הביתה.
התיק, למרות הבחירה הקלה היה כמובן כבד ממה שרציתי בגלל ה 70-200 והמכפל, אך הואיל ולא הסתובבתי יותר מדי איתו, הסתדרתי.
זוגתי לקחת איתה את ה D7000 הנפלאה, את עדשת ה 16-85 המתאימה יופי ל DX כעדשת האמצע, את עדשת ה 80-400 הוותיקה שלא היתה הרבה בשימוש ואת עדשת ה 10-24 של ניקון, המתאימה למצלמות DX.
אמנם, 10 מ"מ על מצלמת DX  נראה כמו 15 מ"מ על FF – אבל זה רחב דיו לכל השימושים הדורשים זוית רחבה.
על עדשת ה 10-24 של ניקון ישנו מבחן באתר והיא בהחלט מספקת את הסחורה.
באיזשהו שלב באחד הטיולים הרגליים בפארק נאה השרוי בשלכת, שאלת מזוגתי את ה 10-24 בצעד די חסר הגיון והרכבתי אותה על ה D700 שאיננה מוגדרת כמצלמה המתאימה לעדשה זו.
הבאתי את העדשה למצב 10 מ"מ, ואכן, ישנה האפלת פינות ענקית בפריים במצב זה - ושולי הפריים בכלל שורים באפלה.
שבריר שנייה לפני שהסרתי אותה מהמצלמה שיחקתי עם טבעת הזום.
והנה, מבלי משים, גיליתי עוד סוד של ניקון!
מאורך מוקד של כ 14 מ"מ, העדשה מכסה את כל הפריים. אמנם עם האפלת פינות (אבל רק פינות) קטנה, אבל כבר שימושית עם קרופ קל.
המשכתי לסובב את טבעת הזום – ועד סוף הסיבוב ישנו כיסוי מלא של כל הפריים, עם מידה קטנה והולכת של האפלת פינות.
את הסוד הזה כבר גיליתי בעבר עם כמה עדשות DX שמתנהגות היטב על FF מטווח זום מסוים ואילך (עדשת ה 18-55 VR הפושטית, ה 12-24 /4 הותיקה, עדשת ה 17-55 באזור אמצע הזום ועוד).
בחלק מעדשות ה DX ישנה האפלת פינות בכל טווח הזום, בחלקן ישנו רק איזור מסוים שמכסה FF ובחלק ישנו טווח זום שממנו והלאה הפריים מכוסה כולו.
באף אחת מהן אי אפשר להגיע לממש עדשה רחבה על מצלמת FF – חוץ מאשר בעדשה זו!
להלן סדרה של דוגמאות להמחשה.
קודם כל – מה קורה כשמרכיבים את העדשה על D700 ומכוונים אותה ל 10 מ"מ? וינטינג (האפלת פינות) נוראי:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/3200sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 10mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 10 Date Taken: 2011:02:18 09:44:10 Color Space: sRGB Distance: 1.26

אבל במצב 14 מ"מ – המצב כבר הרבה יותר טוב (ומשתפר עם סגירת הצמצם):
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/2500sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 14mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 14 Date Taken: 2011:02:18 09:44:16 Color Space: sRGB Distance: 1.26

מצב 14 מ"מ בצילום מהשטח – רואים את הוינטינג בפינות:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/320sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 14mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.6666667 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 14 Date Taken: 2011:02:09 16:29:02 Color Space: sRGB Distance: 1.26

קרופ קל מלמעלה ומלמטה משאיר שדה ראייה רחב ושימושי:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/320sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 14mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.6666667 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 14 Date Taken: 2011:02:09 16:29:02 Color Space: sRGB Distance: 1.26

ב 15 מ"מ המצב הרבה יותר טוב וכבר שימושי ללא כל מניפולציה. שימו לב - זהו אורך מוקד אמיתי של 15 מ"מ על פריים מלא:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/2500sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 15mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 15 Date Taken: 2011:02:18 09:44:20 Color Space: sRGB Distance: 1.26

עוד דוגמה:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1600sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 15mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 15 Date Taken: 2011:02:09 16:32:17 Color Space: sRGB

17 מ"מ:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/2000sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.1 Focal Length: 17mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 17 Date Taken: 2011:02:18 09:44:25 Color Space: sRGB Distance: 1.26

ודוגמה נוספת:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/60sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4.1 Focal Length: 17mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 17 Date Taken: 2011:02:09 16:31:14 Color Space: sRGB

18 מ"מ:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1600sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4.1 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 18 Date Taken: 2011:02:12 11:55:47 Color Space: sRGB

20 מ"מ:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/2000sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 20mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 20 Date Taken: 2011:02:18 09:44:28 Color Space: sRGB Distance: Infinity

ובצילום האחרון – תרגיל המכפל הידוע (שתוצאות פעולתו אינן מופיעות ב EXIF – לא אורך מוקד חדש ולא צמצם חדש). מצב 10 מ"מ עם מכפל Kenko Pro 300 X1.4 – אורך המוקד האפקטיבי הוא 14 מ"מ והצמצם יורד אפקטיבית בסטופ:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/2000sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 20mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 20 Date Taken: 2011:02:18 09:44:28 Color Space: sRGB Distance: Infinity

סגירת צמצם מעלימה את שאריות ההאפלה של הפינות.
ומה המסקנות?
קודם כל – זו עדשה איכותית מאוד לפורמט APS=DX אבל מאורך מוקד של 14 מ"מ ואילך היא מתאימה גם ל FF. ובהשוואה - כמה עולה עדשת 14-24 צמצם 2.8? כמה שוקלת עדשת 14-24 מ"מ צמצם 2.8? מה גודלה?
אין בכלל מה להשוות!
שנית, אם אתם מצלמים במצלמת DX היום והעדשה הזו ברשותכם ותרצו לעבור מתישהו ל FF – לא תצטרכו למהר ולהשקיע הרבה כסף בעדשה אולטרא רחבה חדשה.
סוד מעניין, לא?

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק